DITTRICH & SCHLECHTRIEM

Andreas Greiner

English German

Andreas Greiner (b. Aachen, Germany, 1979) lives and works in Berlin, Germany. After studying medicine, anatomy, and art in the Institute for Spatial Experiments (Institut für Raumexperimente), Greiner has devised a practice that encompasses time-based, living and digital sculptures, photographs, and video, with a concentration on the influence of anthropogenic interventions on the form and evolution of “nature.” Incorporating artificial intelligence, living organisms such as algae, flies, and chickens, genetically modified cells, and at-risk ecosystems, Greiner’s art effects a shift of perspective in which the classical divisions between nature and culture, between human and non-human are undone. Not unlike setups for scientific experiments, his works examine man’s impact on the biological and atmospheric processes of our planet. Lately Greiner has exhibited his work at the Mönchehaus Museum Goslar as the 34th recipient of the Kaiserring emerging-artist award and is going to be part of the Yokohama Triennale 2020.

Andreas Greiner (geb. 1979 in Aachen, Deutschland) lebt und arbeitet in Berlin (Deutschland). Greiner, der Medizin und Anatomie und zudem am Institut für Raumexperimente Kunst studierte, hat eine Praxis entwickelt, die zeitbasierte lebende und digitale Skulptur mit Fotografie und Video verbindet und das Augenmerk auf den Einfluss anthropogener Eingriffe auf die Form und evolutionäre Veränderung der „Natur“ richtet. Künstliche Intelligenz, lebende Organismen wie Algen, Fliegen und Hühner, genetisch veränderte Zellen und gefährdete Ökosysteme sind die Bauelemente einer Kunst, die durch einen markanten Perspektivwechsel die konventionellen Unterscheidungen zwischen Natur und Kultur, zwischen Mensch und nichtmenschlichen Wesen aufhebt. Greiners Elemente sind gewissermaßen wissenschaftliche Versuchsanordnungen, die die Wirkungen des Menschen auf die biologischen und atmosphärischen Abläufe unseres Planeten erforschen. Als Gewinner des 34. Kaiserring-Stipendiums zeigte er seine Werke zuletzt im Mönchehaus Museum Goslar; demnächst sind sie auf der Yokohama-Triennale 2020 zu sehen.

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Exhibitions

Updates

Kana Miyazawa. “The Importance of Physical Art and the Future of Local Culture at Berlin Art Week.” TOKION

21 October 2020

Herbert Wright. “Stepping into the Synthetic Forest with Andreas Greiner.” CoBo Social

19 October 2020

“Alles wird gut?.” Süddeutsche Zeitung

6 October 2020

Kabir Jhala. “Three exhibitions to see in Berlin this weekend.” The Art Newspaper

2 October 2020

Ursula Ströbele. “Ursula Ströbele zu zeitgenössischer Kunst und künstlicher Intelligenz – Andreas Greiner.” ZI SPOTLIGHT

30 September 2020

Marie Kaiser. “Art aber fair - die Kunstkritik, Jungle Memory.” Radioeins

23 September 2020

A dream without action is a hallucination, Kunst-Station im Hauptbahnhof Wolfsburg, Wolfsburg

17 Sep 2020 - 14 Mar 2021

Ingeborg Ruthe. “Namhafte Kunst fragt: Wie wäre die Welt noch zu retten?.” Berliner Zeitung

11 September 2020

Joana Ortmann. “Künstler müssen Wälder pflanzen – ein ernstes Spiel mit Ökologie.” BR, Bayern 2 Radio

8 September 2020

‚Everything is going to be alright‘, DG Kunstraum, Munich

8 Sep 2020 - 29 Oct 2020

“aspekte - on tour zum Thema GREEN ART.” ZDF

17 July 2020

Afterglow, Yokohama Triennale 2020

17 Jul 2020 - 11 Oct 2020

“Klimawandel in der Kunst. Muss der Kulturbetrieb umweltfreundlicher werden?.” 3sat

27 June 2020

Bernard Vienat. “Andreas Greiner. What can art tell us about life that science cannot?.” art-werk

3 June 2020

Ingeborg Ruthe. “Das Universum der Bucheckern.” Berliner Zeitung

24 April 2020

Delia Ehrenheim-Schmidt . “Wie Kunst auf Klimawandel reagieren kann.” Einbecker Morgenpost

3 March 2020

Survival of the fittest, Kunstpalais Stutterheim, Erlangen

29 Feb 2020 - 24 May 2020

Signs of Life, KWS Art Lounge, Einbeck

20 Feb 2020 - 18 Apr 2020

Petra Hartmann. “12.000 Bäume zur 1100 Jahr-Feier.” Goslarsche Zeitung

4 January 2020

Petra Hartmann. “Bäume pflanzen als künstlerischer Akt.” Goslarsche Zeitung

1 November 2019

Ray Mark Rinaldi. “Here’s the Story Behind the Foot-Tall Chicken Currently Living at Denver Public Library.” The Denver Post

4 October 2019

Stephanie Wolf. “Giant Chicken skeleton in Denver’s Central Library Stands For More Than Just Dinner.” CPR News

27 September 2019

David Sachs. “Denver Public Library got a sculpture for everyone who's ever called a chicken a tiny dinosaur.” Denverite

13 September 2019

Cathrin Kammer. “Probleme des “Raumschiffs Erde” im Blick.” Goslarsche Zeitung

11 September 2019

Susan Froyd. “Black Cube Nomadic Museum Plants Roots at New Headquarters.” Westworld

10 September 2019

Jörg Kaspert. “Spektakuläre Kunst wie in Versuchslabor: Hier kommt der Wald mahnend ins Museum.” Harzer Panorama

8 September 2019

Andreas Greiner -Signs of Life - Kaiserringstipendiat 2019, Mönchehaus Museum

8 Sep 2019 - 26 Jan 2020

Bernard Vienat. “Goslar Kaiserring Stipendiat - Andreas Greiner - Einführungsrede von Bernard Vienat.” art-werk

Petra Hartmann. “Leuchtende Algen und Frankenstein-Bakterien.” Goslarsche Zeitung

7 September 2019

Ralf Sziegoleit. “Grosse Kunst.” Regionale Kultur

6 September 2019

Jörg Kaspert. “Dieses Museum ist der Hammer.” Harzer Panorama

26 May 2019

On Intimacy. Bodies of Matter, RFK, Düsseldorf

25 May 2019 - 22 Jun 2019

Sabine Kempfer. “Greiner präsentiert ein Huhn als Dionsaurier.” Goslarsche Zeitung

25 May 2019

Thoughts about Animals, Galerie M29, Köln

24 May 2019 - 12 Jul 2019

Friedrich von Borries. “Ungelegte Eier.” Monopol Magazin

12 May 2019

You are, Stiftung Reinbeckhallen

27 Apr 2019 - 4 May 2019

Leinemann Kunstpreis - Negative Realism, Tschechisches Zentrum Berlin

25 Apr 2019 - 25 May 2019

Andreas Greiner: Monument for 308, MeetFactory, o. p. s., Praha

23 Nov 2018 - 27 Jan 2019

Envisioning the Future, Halycon Arts Lab, Washington

24 Oct 2018 - 28 Oct 2018

Annika Brockschmidt. “Tanz der Tiefe.” Der Tagesspiegel

9 June 2018

Ingeborg Ruthe. “Der Mensch endet als Einzeller im Ozean.” Berliner Zeitung

7 June 2018

Boris Pofalla. “Paradiesvogelbeine auf Berliner Blau.” Welt am Sonntag

29 April 2018

Ingeborg Ruthe, Irmgard Berner. “Der Lauf der Dinge.” Berliner Zeitung

28 April 2018

Naturkunden, Kunstverein Heilbronn

21 Apr 2018 - 8 Jul 2018

Claudia Ihlefeld. “Denkmal für das Masthuhn.” Heilbronner Stimme

20 April 2018

Christoph Schütte. “Nach der Apokalypse.” Frankfurter Allgemeine

7 April 2018

Habitat, Bärenzwinger, Berlin

24 Mar 2018 - 6 May 2018

“Im Deutschen Dschungel.” Weltkunst

24 November 2017

Das Numen / Amplified by the Stillness, MeetFactory

24 Nov 2017 - 28 Jan 2018

Festival of Future Nows, Hamburger Bahnhof

14 Sep 2017 - 16 Sep 2017

Daniel A. Schacht. “Wir holen die Natur in den White Cube.” Hannoversche Allgemeine

1 August 2017

Peter Geimer. “Hier orgelt die Kunst.” ZEIT Online

11 July 2017

Produktion. Made in Germany Drei, Sprengel Museum Hannover

3 Jun 2017 - 3 Sep 2017

Raphael Dillhof. “Der Klang der Winde.” art - Das Kunstmagazin

1 June 2017

7 Trans-Phones, Tokyo Wonder Site / Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture

22 Apr 2017 - 9 Jul 2017

A/A - Golden Gates , KWADRAT Berlin

28 Jan 2017 - 11 Mar 2017

Hybrid Modus 2016 - Neue Positionen in biologischen, lebenden und digitalen Skulpturen, Skulptur Bredelar

28 May 2016 - 31 Jul 2016
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