Simon Mullan

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Simon Mullan (b. Kiel, Germany, 1981) lives in Berlin and works in a large factory studio near Angermünde, Germany. Mullan’s practice is centered around painting, sculpture, and installation, though, as he trained in trans-media art and video at the University of Applied Art Vienna and the Royal Institute of Art, Stockholm, video and performance remain a crucial component of his practice. Mullan incorporates common, functional, non-art, and practical labor materials such as sandpaper, razorblades, ceramic tiles and grout, bomber jackets, “worker” uniforms, and mechanics into his work, deconstructing, cutting, and reconfiguring these elements to create a signature aesthetic. The segmented lines and shapes in his work relate to architecture or coded systems. Mullan’s creations may be read as representations of physical and technical labor that harbors a distinctive artistic potential. In their mundane materiality, they also suggest that abstraction originates in the commonplace.

Simon Mullan (geb. 1981 in Kiel, Deutschland) lebt in Berlin und arbeitet in einem großen Fabrikatelier in der Nähe von Angermünde (Deutschland). Malerei, Skulptur und Installation bilden den Kern seiner Kunst, wobei Video und Performance nach wie vor eine entscheidende Rolle in der Praxis des an der Universität für angewandte Kunst Wien und an der Königlichen Kunsthochschule in Stockholm in transmedialer und Videokunst ausgebildeten Künstlers spielen. Mullan macht Kunst aus handelsüblichen, funktionalen und kunstfernen Materialien und Arbeitsutensilien wie Sandpapier, Rasierklingen, Keramikfliesen und Fugenkitt, Bomberjacken, „Arbeiter“-Uniformen und mechanischen Komponenten, die er auseinandernimmt, zerschneidet und neu konfiguriert, um eine unverwechselbare Ästhetik entstehen zu lassen. Die segmentierten Linien und Formen in seinen Arbeiten verweisen auf Architekturen oder Codesysteme. Mullans Werk lässt sich als eine Darstellung körperlicher wie handwerklicher Arbeit lesen, die selbst über ein ganz eigenes gestalterisches Potential verfügt. Mit seiner alltäglichen Materialität legt Mullans Arbeit zugleich auch nahe, dass Abstraktion dem Profanen entspringt.

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13.09.2024
Greenlight Triennale 2024: THE CURSE OF AN UNSTOPPABLE APPETITE ,
Kunsthall Grenland, Porsgrunn Simon Mullan External Exhibition
09.08.2024
Chrome47, Alte Münze, Berlin
Simon Mullan External Exhibition
12.09.2023
Halbe Halbe, Opening Tues 12. Sept, 5–10 PM,
HERMETIKA Simon Mullan External Exhibition
04.09.2023
Anna Ruhland. “Wer reinkommt, ist drin:„Heute leider nicht“ in der Berliner Dittrich & Schlechtriem Galleri.”
Tagesspiegel Simon Mullan Press
21.08.2023
Sabine Röthig. “10 Fragen über Mode an Casey Spooner.”
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11.08.2023
“Wer reinkommt, ist drin „Heute leider nicht“ thematisiert Individualismus und Zugehörigkeit.”
Tagesspiegel Tagestipp Casey SpoonerSimon Mullan Press
08.08.2023
Beate Scheder. “Der Bass, der Verbindungen schafft.”
TAZ Simon Mullan Press
29.05.2023
Eva-Maria Magel. “Zwischen Nussknacker und letztem Abendmahl am Rhein.”
Frankfurter Allgemeine Zeitung Simon Mullan Press
10.05.2023
“Skulpturen-Triennale Bingen zum Thema „HIER UND JETZT“.”
kunstforum Simon Mullan Press
Rainer Gräff. “Flanieren und staunen.”
Rhein-Main-Nahe Simon Mullan Press
11.03.2023
Re-Inventing Piet, Mondrian und die Folgen,
Kunstmuseum Wolfsburg Simon Mullan External Exhibition
23.07.2021
Ingeborg Ruthe. “Das Lob der proletarischen Arbeit.”
Berliner Zeitung Simon Mullan Press
19.07.2021
Brigitte Werneburg. “Die Kunst der Woche: Komplexe Spiegelungen.”
Taz Simon Mullan Press
11.07.2021
Birgit Rieger. “„Studio Berlin“ hat wieder geöffnet.”
Der Tagesspiegel Simon Mullan Press
18.06.2021
10.03.2021
22.06.2020
Ingeborg Ruthe. “Ein Volkstresen am Rosa-Luxemburg-Platz.”
Berliner Zeitung Simon Mullan Press
23.04.2020
Elke Buhr. “Hauptsache, die Augen bleiben frei.”
Monopol Magazin Simon Mullan Press
22.04.2020
“Alles wird gut.”
bpigs Simon Mullan Press
17.01.2020
out of order. works from the Haubrok collection, part 2,
Neues Museum Nürnberg Simon Mullan External Exhibition
30.11.2018
Showing up for Work, Galerie Nathalie Halgand
Simon Mullan External Exhibition
30.08.2018
Code Art Fair, Copenhagen, Denmark
Julian CharrièreAlfredo AcetoSimon Mullan Art Fair
23.06.2018
Hands have a tragic Hierarchy,
5 Car Garage
 Simon Mullan External Exhibition
26.05.2018
Borås Internationella Skulpturbiennal / A Grin without a Cat,
Borås Konstmuseum Simon Mullan External Exhibition
19.04.2018
04.03.2018
Beate Scheder. “Wenn der Handwerker den Blues bekommt.”
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02.12.2017
Rieder Gábor. “Tiles, visibility vests and bomber jackets.”
kartell magazin Simon Mullan Press
13.07.2017
Daryousg Has-Najafi. “Simon Says. Step inside the workspace of contemporary art star Simon Mullan.”
Magestic Journal, issue 1 Simon Mullan Press
17.03.2017
02.03.2017
13.01.2017
02.12.2016
01.12.2016
Katharina Schmitt. “Interview mit Simon Mullan.”
bildnisbildnis Künstlerinterviews Simon Mullan Press
Andrew M. Goldstein. “10 of the Best New Artists at the Untitled Art Fair.”
Artspace Simon Mullan Press
30.11.2016
06.10.2016
Crossroads, London, United Kingdom
Julian CharrièreSimon MullanFresh White Art Fair
22.09.2016
Vienna Contemporary, Vienna, Austria
Julian CharrièreAndrej DúbravskýSimon Mullan Art Fair
15.09.2016
Art Berlin, Berlin, Germany
Simon Mullan Art Fair
05.07.2016
10.06.2016
Sadie Starnes. “No-Place: A Clandestine Exhibition in North Korea.”
artcritical Simon Mullan Press
03.05.2016
Manuel Sánchez. “Devising the Bomber Jacket.”
Metal Magazine Simon Mullan Press
26.02.2016
“Die Fuge.”
Kuba Paris Simon Mullan Press