DITTRICH & SCHLECHTRIEM

Fatma Shanan

English German

Fatma Shanan (b. Julis, northern Israel, 1986) lives and works in Julis and Tel Aviv, Israel. As a Druze artist, Shanan makes paintings and videos that resonate with personal memories and the cultural history and traditions of this distinct Arabic-speaking minority, which hews to its own religion and cultural norms. Repeated motifs of oriental carpets, self-portraiture, and landscape representations of her village Julis indicate the strong bond to her cultural identity as well as her conflicted attitude towards it. Influenced by nineteenth- and twentieth-century European traditions of realist painting, Shanan strives to deconstruct firm definitions concerning painting, as well as gender roles and ethnic identities. The artist’s body as it appears in her pictures is rigid and passive, but it is never isolated from its context. Her work suspends the difference between figure and ground that defines classical portraiture, for the body cannot be thought without its environment. Shanan’s creative practice encompasses sculpture and performance art as well as painting, and the idea of assigning a place to an I that has attained sculptural definition and exposing it to the real space around it palpably informs each of her paintings. The artist’s body itself translates the physical experience of her performances into painting. Rigidity becomes motion that is frozen in the picture.

Fatma Shanan (geb. 1986 in Julis, Nordisrael) lebt und arbeitet in Julis und Tel Aviv (Israel). Die aus einer Drusenfamilie stammende Künstlerin schafft Bilder und Videos, in denen sie persönliche Erinnerungen und die historische Kultur und Traditionen ihrer arabischsprachigen Minderheit verarbeitet, die an ihrer Religion und ihren kulturellen Normen festhält. Wiederholt auftretende Motive – Orientteppiche, Selbstporträts und Landschaftsdarstellungen ihres Heimatdorfs Julis – verweisen auf ihre Verwurzelung in dieser kulturellen Identität, aber auch auf ihre innere Zerrissenheit. Unter Rückgriff auf realistische Traditionen in der europäischen Malerei des 19. und 20. Jahrhunderts versucht Shanan, starre Vorstellungen in Bezug auf Malerei wie auch Geschlechterrollen und ethnische Identitäten zu dekonstruieren. Der Körper der Künstlerin erscheint in ihren Bildern unbeweglich und passiv, ist aber stets mit seiner Umgebung verwoben. Ihr Werk setzt die für das klassische Porträt bestimmende Unterscheidung zwischen Figur und Hintergrund außer Kraft, denn der Körper ist nicht ohne sein Umfeld zu denken. Neben der Malerei arbeitet Shanan auch in den Medien Skulptur und Performancekunst; umgekehrt ist in ihren Bildern stets spürbar die Idee am Werk, ein skulptural gefasstes Ich einem Ort zuzuordnen und es dem wirklichen Raum, in dem es sich aufhält, auszusetzen. Der Körper der Künstlerin als solcher übersetzt die leibhafte Erfahrung ihrer Performances in Malerei. Aus Starre wird so im Bild eingefrorene Bewegung.

insert_drive_file Artist CV

Exhibitions

Updates

Roslyn Bernstein. “Never Shalem. A dynamic new generation of Palestinian and Druze women artists is coming up in Israel .” Guernica

16 April 2020

Barry Davis. “New art exhibit focuses on the life of women in religious societies.” The Jerusalem Post

23 January 2020

Beyond the Veil, Mémoire de l’Avenir, Paris

6 Sep 2019 - 5 Oct 2019

Langley Hunt. “Der Einfluss des Raums auf unseren Körper.” Interview Magazine

26 March 2019

Joy Bernard. “Meet the Israeli Druze Artist Taking the Art World by Storm.” Haaretz

15 March 2019

Ingeborg Ruthe. “Die schwebende Drusin.” Berliner Zeitung

6 March 2019

Kito Nedo. “schaut sich in Berlins Galerien um.” taz

28 February 2019

Judith Sudilovsky. “Druze who defy the stereotype.” The Jerusalem Post

9 November 2018