Asger Carlsen
InquireAsger Carlsen (b. Frederiksberg, Denmark, 1973) lives and works in New York, USA. Carlsen began his career as a photojournalist and crime-scene photographer, but then quickly turned away from using photography as both an act and a representation of “direct action”, instead building his artistic reputation by turning both the aesthetics and traditions of such “evidential” and “documentary”-oriented practice on their head through the use of seamless, digital photographic manipulation. Carlsen produces sophisticated photo-manipulations consisting of hundreds of strategically layered photographs at various perspectives, then molded, shaped, and formed on a digital platform. His imagery, which challenges the medium of photography and is printed on varying materials, allude to truthful 3D objects, equipment, and landscapes, existing within a surreal fictional scenario. lt could be argued that, in the twenty-first century, photography itself—and the oeuvre of the artist Asger Carlsen in particular—has followed a very similar revolutionary path.
Asger Carlsen (geb. 1973 in Frederiksberg, Dänemark) lebt und arbeitet in New York (USA). Carlsen begann seine Laufbahn als Fotojournalist und Tatortfotograf, wandte sich aber bald vom Einsatz der Fotografie als Akt und Darstellung einer „unmittelbaren Handlung“ ab. Sein vielbeachtetes künstlerisches Werk stellt die Ästhetik und Traditionen solcher „bezeugender“ und „dokumentierender“ fotografischer Praxen durch makellose digitale Bearbeitung des fotografischen Materials auf den Kopf. Carlsen schafft aufwändige Fotomanipulationen aus hunderten strategisch in Schichten angeordneten Fotos aus verschiedenen Perspektiven, die er dann auf einer digitalen Plattform in Form bringt, modelliert und ausarbeitet. Seine auf verschiedene Untergründe gedruckten Bilder, die an die Grenzen des fotografischen Mediums gehen, spielen auf wahrheitsgetreue 3D-Objekte, Ausrüstungsgegenstände und Landschaften an, die ein surreal-fiktives Szenario bilden. Damit zeichnen sie, so könnte man sagen, die revolutionäre Entwicklung nach, die die Fotografie selbst – und insbesondere das Oeuvre des Künstlers Asger Carlsen – im 21. Jahrhundert genommen hat.
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