Bernhard Martin

Probleme war gestern

1.03.2024 – 13.04.2024

EN DE

DITTRICH & SCHLECHTRIEM are pleased to present our second solo exhibition of Bernhard Martin (b. Hannover, DE, 1966) in our gallery. Ttitled Probleme war gestern, it opens on Friday, March 1, 6–8 PM, and is on view through April 13, 2024. Martin’s signature genre-crossing painting style continues to develop, using contemporary portraiture, language, current social and political issues, and absurd scenarios to mirror the world we experience. “Probleme war gestern” is a playful nod to the well-known phrase by the popular German comedian and cartoonist Loriot, “Früher war mehr Lametta.” In this exhibition, Martin explores a departure from problems, encouraging viewers to immerse themselves in a dissociative revelry of pleasure.

The series of smaller-scale oil paintings on canvas collectively titled Probleme war gestern (Problems are so yesterday) portrays scenes such as broken wine glasses, opulent pizzas with excessive melting cheese, and other surreal psychedelic juxtapositions of figures, jewels, and technology, all evoking a sense of hedonism. The works inspire a hopeful outlook in stark contrast with the political and social turbulence and instability prevalent in the world today.

In any case, he looks not (only) to the reality outside his door for ideas for his paintings, but to commercials, the cinema, and the internet, which has after all become a second home to most people. One way or another, those imageries inspire a new Surrealism, a veritable phantasmagoria.

–Ulrike Knöfel, “Fantasmus am Waldsee,” Der Spiegel, May 23, 2020

A new exhibition essay contributed by Adriano Sack will accompany the exhibition and be published on our website prior to the opening.
Please contact Billy Jacob, billy(at)dittrich-schlechtriem.com, to request images and additional details on the artist and exhibition.

 

 

 

DITTRICH & SCHLECHTRIEM freuen sich, die zweite Einzelausstellung von Bernhard Martin (geb. 1966, Hannover, DE) in unserer Galerie anzukündigen. Die Schau mit dem Titel Probleme war gestern wird am Freitag, 1. März, 18–20 Uhr eröffnet und ist bis 13. April 2024 zu sehen. Martins ganz eigene Genregrenzen überschreitende Malerei entwickelt sich fortlaufend weiter und setzt zeitgenössische Porträts, Sprache, gesellschaftliche und politische Themen unserer Zeit und absurde Szenarien ein, um der Welt, wie wir sie erleben, den Spiegel vorzuhalten. „Probleme war gestern“ spielt auf die bekannte Beobachtung des Humoristen und Cartoonisten Loriot an: „Früher war mehr Lametta.“ In dieser Ausstellung sucht Martin Wege, Probleme hinter sich zu lassen, und lädt die Betrachter*innen ein, sich einem dissoziativen Freudentaumel hinzugeben.

Die Serie eher kleinformatiger Ölbilder auf Leinwand mit dem Sammeltitel Probleme war gestern porträtiert Szenen wie zerschlagene Weingläser, üppige Pizzen mit überreichlich geschmolzenem Käse und andere surreal-psychedelische Nebeneinanderstellungen von Figuren, Juwelen und Technologie, die durchweg eine Aura von Hedonismus ausstrahlen. Die Werke ermuntern zu einem hoffnungsvollen Blick auf die Welt, der sich scharf von der heute verbreiteten politischen und gesellschaftlichen Krisenstimmung und Instabilität abhebt.

Die Anregungen für seine Gemälde holt er sich ohnehin nicht (nur) in der Realität vor seiner Tür, sondern in der Werbung, im Kino und auch im Internet, das ja für die meisten Menschen längst ein zweites Zuhause geworden ist. Die Bilderwelten inspirieren ihn jedenfalls zu einem neuen Surrealismus, einem regelrechten Fantasmus.

-Ulrike Knöfel, „Fantasmus am Waldsee“, Der Spiegel, 23. Mai 2020

Adriano Sack wird zur Ausstellung einen neuen Essay beisteuern, der vor der Eröffnung auf unserer Webseite erscheinen wird. Um Bildmaterial und weitere Informationen zum Künstler und zur Ausstellung anzufordern, wenden Sie sich bitte an Billy Jacob, billy(at)dittrich-schlechtriem.com.

 

 

 

 

essay

EN DE
PIZZA TUTTI : BERNHARD MARTIN’S BALL PIT OF POSSIBILITIES
By ADRIANO SACK

The artist himself chooses the Pizza Tonno Doppio Cipolle. And even if it’s just an informal dinner after the studio visit, with this sly guy you can’t be sure that the order doesn’t have a deeper meaning. Or perhaps he’s just craving extra onions. Then again, what exactly would the difference be?

In Naples, for that matter, the pizza entrepreneur Gino Sorbillo (via dei Tribunali 32) has announced that he will soon serve a model with a pineapple topping. The moral outrage in Campania was predictable. “Let’s not mix the sacred with the profane” was one of the friendlier comments.

Yet that’s exactly what Bernhard Martin’s art appears to be about. Though he would inevitably raise the question of which is in fact which. The pompous solemnity of the pineapple, plus the dizzying sweetness of its flesh and its peel reminiscent of an archaic animal, must be simply irresistible to him. Because his craving for collision is incurable.

Paraphrasing Walt Disney, Salvador Dalí, Piet Mondrian, Jackson Pollock (and probably half a dozen other artists) at the same time and without distinction of importance in a single picture (Fragile), but in such a way that it looks like a ball pit of possibilities rather than an eagerly eclectic mash-up: that’s no mean feat. In Martin’s case, though, the appearance of unconcern is a product of painterly and intellectual mastery.

Probleme war gestern (“Problems are so yesterday”), the title he has given his exhibition, hits the DIY superstore ad campaign sound with dead aim. “I chose pizza, telecommunication, and hedonism, which is to say, the smallest common denominator,” he says about his motifs. Once again, Martin proves himself to be the spirit who affirms. Everything. The rubber flip-flops as much as an armada of champagne corks. The perennial conflict between cowboy boot and high heel. Olives, vongole, Swarovski crystals. Smartwatches and splayed fingers, virtually always in an affected contrapposto, somewhere between loathing and mannerism.

Needless to say, one senses a rage in these pictures, sensitive viewers might call them frenzied. The beautiful, sublime, tasteful, valuable bursts, mutates, or steps into a pizza. But reading critique, protest, or rebellion into it would be by far too unequivocal for this radically multibinary painter: even fallen angels used to live in heaven, and Martin wouldn’t stand it there for a second. His mind and his painting are defined by frantic curiosity, he consumes, stores, processes, and outputs information with the effortlessness of a genuinely free person, driven solely by his own speed.

Coincidental quotes from the classics that one can effortlessly google are now the prerogative of the newsletters hastily cobbled together by the content people at major media brands. In that sense, it’s a breach of style—one I permit myself only because Martin has explicitly elevated the breach of style to a creative principle—if I now quote the Bard: “Though this be madness, there is method in’t.” As for the method, he explains: “We have experts, demographers, believers, and educators to cater to the frenzied need to explain and interpret, operating in representable disciplines and scenarios, tables and statistics and, in the very near future, AI. Our logic is the tradition and the algorithm; I’ve fought this one-sided way of looking at things all my life.”

Of course, there’s another thing besides this struggle we need to talk about: sex. A swan’s feather grows from the (a bit unpleasantly phallic) thumb of a baby albino orangutan presenting a petition—a feather so classy and ticklish as though bought at an erotica store for young ladies from good families. The constant squirting and melting, spilling and popping. And then, too, the now intentionally gruff, now infinitely tender brushwork.

Because a dirty mind more than anyone else needs to have a perfect command of his instrument.

 

 

Adriano Sack is a multiple-award-winning writer and newspaper editor and author of several nonfiction books, including The Curious World of Drugs and Their Friends: A Very Trippy Miscellany (with Ingo Niermann), Manieren 2.0: Stil im digitalen Zeitalter, and Gebrauchsanweisung für die USA. He has headed the Style & Travel section of Welt am Sonntag since 2017. The fierceness of Berlin and the unpredictability of Sicily clash in his brilliant literary debut Noto.

PIZZA TUTTI: BERNHARD MARTINS BÄLLEBAD DER MÖGLICHKEITEN
Von ADRIANO SACK

Der Künstler selbst wählt Pizza Tonno Doppio Cipolle. Und selbst wenn dies ein zwangloses Essen nach dem Atelierbesuch ist, kann man bei diesem listigen Kerl nicht ausschließen, dass sich in dieser Bestellung ein Hintersinn verbirgt. Vielleicht auch einfach nur Appetit auf extraviele Zwiebeln. Aber was genau wäre der Unterschied?

In Neapel jedenfalls hat nun der Pizza-Unternehmer Gino Sorbillo (via dei Tribunali 32) angekündigt, künftig ein Modell mit Ananas-Belag servieren zu wollen. Die moralische Entrüstung in Kampanien war vorhersehbar. „Lasst uns nicht das Heilige mit dem Profanen vermischen“ war einer der freundlicheren Kommentare.

Genau darum aber scheint es in der Kunst von Bernhard Martin zu gehen. Wobei er unweigerlich die Frage stellen würde, was denn nun was ist. Die pompöse Feierlichkeit der Ananas, auch die schwindelerregende Süße ihres Fleisches und die an Urzeittiere erinnernde Schale, müssen ihm einfach unwiderstehlich erscheinen. Denn er hat eine unheilbare Lust am Zusammenprall.

Auf einem Bild (Fragile) gleichzeitig und gleichwertig Walt Disney, Salvador Dalí, Piet Mondrian und Jackson Pollock zu paraphrasieren (vermutlich sind es noch ein halbes Dutzend weitere Künstler), aber so, dass es nicht wie ein bemüht eklektisches mash-up wirkt, sondern wie ein Bällebad der Möglichkeiten, ist keine kleine Leistung. Die scheinbare Sorglosigkeit aber ist in Martins Fall das Ergebnis von malerischer und intellektueller Souveränität.

Probleme war gestern nennt er die Ausstellung in sortenreinem Baumarkt-Kampagnen-Sound. „Ich habe mich für Pizza, Telekommunikation und Hedonismus entschieden, also den kleinsten gemeinsamen Nenner“, sagt er über seine Leitmotive. Martin zeigt sich wieder als ein Geist, der stets bejaht. Alles. Die Adilette ebenso wie eine Armada von Champagnerkorken. Den ewigen Konflikt zwischen Cowboy-Boot und High Heel. Oliven, Vongole, Swarovski-Kristalle. Smartwatches und gespreizte Finger, quasi stets im affektierten contrapposto, irgendwo zwischen Ekel und Manierismus.

Natürlich ist auf diesen Bildern eine Wut zu spüren, Zartbesaitete könnten von Raserei sprechen. Das Schöne, Erhabene, Wertige zerplatzt, mutiert oder landet in einer Pizza. Darin aber Kritik, Protest oder Auflehnung zu lesen, wäre viel zu eindeutig für diesen radikal multibinären Maler. Denn auch gefallene Engel haben vorher im Himmel gelebt, und dort würde Martin es keine Sekunde aushalten. Sein Kopf und seine Malerei sind von einer rasenden Neugier geprägt, er konsumiert, speichert, verarbeitet und äußert Informationen mit der Mühelosigkeit eines wirklich freien Menschen, getrieben einzig von der eigenen Geschwindigkeit.

Zufällige Klassikerzitate, mühelos gegoogelt, sind heute den hastig zusammengeschusterten Newslettern von größeren Medienmarken vorbehalten. Insofern ist es ein Stilbruch – den ich mir nur deswegen erlaube, weil Martin den Stilbruch zu einem seiner gestalterischen Prinzipien ernannt hat – dass ich nun Shakespeare zitiere: Though this be madness, there is method in’t. Und die Methode erklärt er selbst so: „Für Erklärungs- und Deutungswut gibt es Experten, Demografen, Gläubige und Didaktiker, unterwegs in darstellbaren Disziplinen und Szenarien, Tabellen und Statistiken und in sehr naher Zukunft AI. Unsere Logik ist die Tradition und der Algorithmus; zeitlebens kämpfe ich gegen diese einseitige Betrachtungsform.“

Natürlich müssen wir hier neben diesem Kampf auch über Sex sprechen. Aus dem (ein bisschen unangenehm phallischen) Daumen eines Baby-Albino-Orang-Utans, der eine Petition überreicht, wächst eine Schwanenfeder – so classy und kitzelig, als stamme sie auf einem Erotikladen für höhere Töchter. Das ständige Spritzen und Schmelzen, Kleckern und Knallen. Und auch das: der mal absichtsvoll ruppige, mal unendlich zärtliche Strich.

Denn gerade ein dirty mind muss sein Instrument perfekt beherrschen.

 

Adriano Sack ist ein mehrfach ausgezeichneter Autor und Blattmacher; er hat diverse Sachbücher geschrieben, u. a. Breites Wissen. Die seltsame Welt der Drogen und ihrer Nutzer (mit Ingo Niermann), Manieren 2.0. Stil im digitalen Zeitalter und Gebrauchsanweisung für die USA. Seit 2017 ist er Ressortleiter Stil & Reise bei der Welt am Sonntag. In seinem fulminanten literarischen Debüt Noto trifft das wilde Berlin auf das unberechenbare Sizilien.

Bernhard Martin, 2024, Oil on raw canvas, 80 x 125 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, ZZ 2024, Oil on raw canvas 45 x 55 cm , Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Full-Week Inframundo, 2024 Oil on raw canvas, 45 x 55 cm , Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Spicy Pharaoh, 2024, Oil on raw canvas, 45 x 55 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Accident of Glory, 2024, Oil on raw canvas, 45 x 55 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, FUCK ME TOO, 2024, Oil on raw canvas, 45 x 55 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Gravity Field, 2023, Oil on raw canvas, 45 x 55 cm, Unique
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes II, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Feedback Loop, 2024, Oil on raw canvas, 80 x 125 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Echo Chamber, 2024, Oil on raw canvas, 80 x 125 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes I, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes II, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes III, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes IV, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes V, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes VI, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes VII, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes VIII, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes IX, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes X, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes XII, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE
Bernhard Martin, Die Vermessung des Geistes X!I, 2023, Oil oil raw canvas, 45 x 35 cm, Unique, © The artist, VG Bild-Kunst, Bonn, DE

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